Wickström och Kvarnström: Nylands förbund ska arbeta även för Kustbanan och inte favorisera Västbanan

Wickström och Kvarnström: Nylands förbund ska arbeta även för Kustbanan och inte favorisera Västbanan

 

Riksdagsledamöterna Henrik Wickström (SFP) och Johan Kvarnström (SDP) är kritiska till hur Nylands förbund förhåller sig till Västbanan respektive Kustbanan. I ett initiativ till Nylands förbunds styrelse föreslår de att förbundet utarbetar en utvecklingsplan för Kustbanan, främjar EU-finansiering för banan och överlag bevakar även de västnyländska medlemskommunernas intressen. 

 

I de västnyländska kommunerna Hangö, Raseborg, Ingå och Sjundeå finns betydande farhågor kring planerna på Västbanan, i synnerhet när det gäller den planerade banan mellan Salo och Lojo.

För det första skulle Västbanan enligt gängse rådande uppfattning innebära att Västnyland förlorar sin direkta tågförbindelse till Åbo och att regionen i stället hänvisas till långsammare och mindre konkurrenskraftiga tågförbindelser.

För det andra skulle all fjärrtågstrafik på Kustbanan upphöra om Västbanan förverkligas i helhet, enligt Trafikledsverkets konsekvensbedömning Även Nylands förbund har tagit fasta på detta, vilket Kvarnström och Wickström ifrågasätter.

I praktiken skulle dessa två nämnda förändringar enligt Wickström och Kvarnström ha en klart negativ inverkan på regionens livskraft och invånarnas levnadsförhållanden.

”Mot denna bakgrund ställer vi oss frågande till att Nylands förbund så kraftfullt driver Västbanan som har negativa konsekvenser för flera av förbundets medlemskommuner”, skriver de.

-Nylands förbund har senast i mitten av december kommunicerat ett starkt engagemang för Västbanans möjlighet till EU-finansiering, men motsvarande vilja har saknats för Kustbanans del. De facto är förbundet tyst om Kustbanan trots att de nya kriterierna för EU-finansiering faktiskt ser ut att tala mer emot Västbanan och mer för Kustbanan i och med starkare fokus på militär mobilitet, säger Kvarnström.

Wickström lyfter fram att Kustbanan behöver satsningar och utveckling även om hela Västbanan en framtida dag förverkligas.

-Vi vill vara tydliga. Vi förespråkar en utveckling av Kustbanan och att fjärrtågstrafiken bibehålls på minst nuvarande servicenivå. Vi anser att det är Nylands förbunds uppdrag att lika aktivt driva detta i sin kommunikation och sitt påverkansarbete. I nuläget upplever vi att Nylands förbund i stället valt en linje som medvetet försämrar framtidsutsikterna för de västnyländska kommunerna, vilket vi inte anser vara ett korrekt agerande. Vi hoppas Nylands förbund skulle ta en roll som en sammanförande aktör i de här infrastrukturfrågorna som på ett olyckligt sätt delar Nyland, säger Wickström.

Ledamöterna lyfter fram behovet av en grundförbättring av banan och av nya mötesplatser. Därtill anser de att förbundet bör främja utvecklingen av närtågstrafiken mellan Hangö och Helsingfors och utreda möjligheterna till tågtrafik på sträckan Hangö-Riihimäki.

De anser dessutom att Nylands förbund, i samarbete med Hangö, Raseborg, Sjundeå och Ingå, bör utreda intresset för utveckling av markanvändningen i anslutning till stationsområdena. Detta skulle enlgit ledamöterna på lång sikt stärka Västnylands möjligheter att dra nytta av tillväxten i Nyland.

De påminner också om att arbetsplatser för flera tusen personer som bäst planeras längs med Kustbanan i Västnyland.


Johan Kvarnström