Insändare: Västbanan vore ett orättvist slöseri



Västbanan vore ett orättvist slöseri


Västra Nyland, webben 3.11.2025


I mitten av november kan Västbanans öde avgöras i Esbo respektive Åbo fullmäktige. I december tar projektets fyra mindre medlemskommuner sedan ställning för sin del. Men om Esbo visat tumme ned innan dess kan hela det så kallade “entimmeståget” vara uppskjutet.

Hoppet för vettig ekonomisk hushållning på riksnivå och regional rättvisa för kustbanans kommuner ligger alltså i kommunalpolitiska händer just nu. Så är fallet för att regeringen Orpo för sin del har drivit projektet framåt trots stora osäkerhetsmoment och trots att vi i Finland har en stor saneringsskuld i den befintliga infrastrukturen. Om vi inte har råd att underhålla och utveckla det befintliga järnvägsnätet, varför då bygga nytt mellan två stora städer som redan har tågförbindelse? Och hur motivera detta i tider av grymma nedskärningar? Argument om tillväxt och hållbarhet tål inte närmare granskning då det kommer till detta så kallade “entimmeståg”.

En lättare lösning vore mötesplatser längs kustbanan och bättre nät på tågen så att pendlare kan arbeta smidigare ombord.

Hela projektet borde ha blivit inhiberat redan tidigare, närmare bestämt senast i fjol då regeringen Orpo i en tilläggsbudget tog med statens del av finansieringen. Detta röstade vi om i december i fjol, men endast en minoritet av riksdagsledamöterna var för att slopa fullmakten på 400 miljoner. Jag hörde givetvis till minoriteten.

Sannfinländarna är stora i orden i motståndet mot Västbanan men förverkligar nu projektet i regeringsställning, med portföljen som kommunikationsminister. Det är särskilt olyckligt nu då det råder stor oklarhet om de faktiska kostnaderna för projektet.

Det talas nu mycket om statens 400 miljoner euro och samma summa för kommunerna, men desto mindre om sedan återstående 500 miljoner euro som också ska finansieras av bolaget, som ägs av staten och kommuner. Därtill kommer en oklar kostnadsökning som gör att ett godkännande nu skulle fattas delvis i blindo.

Frågan är både rikspolitiskt betydande av ekonomiska skäl och regionalt riskfylld för kustbanans kommuner. Att Västbanan skulle frigöra kapacitet längs kustbanan är en klen tröst om vi i framtiden mister fjärrtåg och måste betala för ersättande närtågstrafik.



Johan Kvarnström

Riksdagsledamot (SDP)

Raseborg



Johan Kvarnström