Kvarnström ja Wickström: Länsiradan kustannukset on julkaistava kokonaisuudessaan – Rantarataa on kohdeltava oikeudenmukaisesti
Kvarnström ja Wickström: Länsiradan kustannukset on julkaistava kokonaisuudessaan – Rantarataa on kohdeltava oikeudenmukaisesti
Länsiuusmaalaiset kansanedustajat Johan Kvarnström (SDP) ja Henrik Wickström
(r.) jättävät huomenna kirjallisen kysymyksen liikenne- ja viestintäministeri Lulu
Ranteelle (ps.). Edustajat haluavat, että ministeriö kertoo avoimesti, mitä Väylävirasto on tuonut esille neuvotteluissa Länsiradasta, erityisesti todennäköisen kustannusten nousun osalta.
Ministeriön viimeviikkoisessa tiedotteessa todetaan muun muassa, että ”hankkeen
kustannusarvioihin liittyy olennaisia riskejä”.
Kvarnström ja Wickström katsovat, että rantarataa on jo pitkään kohdeltu
epäoikeudenmukaisesti keskustelussa Helsingin ja Turun välisestä junayhteydestä. Heidän
mukaansa on pyritty luomaan kertomus, jonka mukaan rantarata olisi mahdoton vaihtoehto,
koska sen korjaaminen olisi liian kallista. Samalla he näkevät riskin, että Länsiradan
todelliset kustannukset nousevat aiemmin arvioitua korkeammiksi.
Alueellisen tasa-arvon näkökulmasta edustajat toivovat, että ministeriö
julkaisee kustannusarviot kokonaisuudessaan ennen kuin kunnat tekevät päätöksensä.
Kvarnström ja Wickström muistuttavat, että hallitus on toistaiseksi sitoutunut rahoittamaan
vain Länsiradan kaksi ensimmäistä vaihetta, joten jatko on epävarmaa. Siksi he katsovat, että koko sopimus on julkaistava, jotta käy selvästi ilmi, mihin valtio tosiasiassa sitoutuu.
– Rantarata on Länsi-Uudenmaan yksi tärkeimmistä liikenneväylistä. Aikana, jolloin talous
on tiukilla, kaikkia hankkeita on tarkasteltava huolellisesti. Kaikkien faktojen on nyt tultava
julki. Hallitus on sitoutunut rahoittamaan vain Länsiradan kaksi ensimmäistä osaa, mutta
samalla todennut, ettei lisää rahaa ole tulossa. Kuntien on tiedettävä todelliset kustannukset
ennen päätöstä. Mutta yksi asia on selvä – parempi olisi panostaa rantarataan, jotta meillä
olisi nopeasti toimiva Helsinki-Turku -yhteys, sanoo Wickström.
– On nurinkurista panostaa Helsingin ja Turun väliseen yhteyteen, kun meillä jo on rantarata,
jota voitaisiin kehittää huomattavasti edullisemmin. On harkitsematonta ryhtyä
miljardiluokan hankkeeseen kuten Länsirataan, samalla kun nykyisen infrastruktuurin
korjausvelka kasvaa. Lisäksi Länsi-Uudenmaan kuntien vaikutuksia ei ole otettu lainkaan
huomioon, sanoo Kvarnström.
Edustajat kiittävät hallitusta siitä, että se nyt panostaa 80 miljoonaa euroa rantarataan.
Edellinen hallitus osoitti 40 miljoonaa euron määrärahan radan parantamiseen sekä yli 60
miljoonaa euron rahoituksen Hanko–Hyvinkää-radan sähköistämiseen, mikä vahvisti myös
rantaradan elinvoimaa.
Kvarnström ja Wickström haluavat nyt, että rantaradan kiireellisimmät ongelmat korjataan ja
että junien kohtauspaikkakehitetään Kirkkonummen ja Siuntion välille. Tämä investointi
maksaisi alle 200 miljoonaa euroa. Pitkällä aikavälillä toinen kohtauspaikka voitaisiin
rakentaa Karjaan ja Inkoon välille.
Edustajat toivovat myös, että Lohja saa tulevaisuudessa oman raideliikenneyhteyden, mutta
pelkäävät, että kustannukset ovat tällä hetkellä liian korkeat. Yhtenä vaihtoehtona he nostavat esiin pistoraiteen rakentamisen rantaradalta Lohjan keskustaan.
Kvarnström ja Wickström toivovat, että hallitus ottaisi nyt kantaa myös rantaradan
junaliikenteeseen. Heidän mukaansa ei ole hyväksyttävää, että tulevaisuudessa kaikki
kaukojunaliikenne ohjattaisiin rantaradalta uudelle radalle. Tämä olisi heidän mielestään
merkittävä isku erityisesti Raaseporille.
He vaativat, että rantaradan junaliikenne turvataan siten, että valtio sitoutuu ostamaan
junaliikennettä rantaradalla Turun ja Helsingin suuntaan. Samalla tulisi lisätä Helsingin ja
Hangon välisten junavuorojen määrää, jotta alueen ja koko Suomen kehitys vahvistuisi.
– Väite, että Länsirata vapauttaisi kapasiteettia rantaradalla, ei lohduta niitä kuntia, jotka ovat
vaarassa menettää kaukojunaliikenteensä ja saada heikentyneet yhteydet Turkuun sekä
mahdollisesti uudet suuret kustannukset lähiliikenteestä. Tämä on tärkeä alueellinen
kysymys, mutta myös kansallinen. Suurin osa suomalaisista tuskin haluaa, että uusi rata
rakennetaan miljardien eurojen kustannuksella, kun Suomella on nyt niin paljon muita
tarpeita, sanoo Kvarnström.
– Taistelu ei ole vielä ohi. Meidän länsiuusmaalaisten on nyt turvattava tuleva
junaliikenteemme sekä Helsinkiin että Turkuun. Tarvitsemme myös lisää lähijunia Helsingin
ja Hangon välille. Länsi-Uudellamaalla on paljon potentiaalia vihreässä siirtymässä ja
puolustusteollisuudessa. Näyttää siltä, että alueen elinvoimaa pyritään tietoisesti
heikentämään. Tätä emme voi hyväksyä, sanoo Wickström.