Kvarnström och Wickström: Kostnaderna för Västbanan bör publiceras i sin helhet – Kustbanan måste behandlas rättvist
Kvarnström och Wickström: Kostnaderna för Västbanan bör publiceras i sin helhet – Kustbanan måste behandlas rättvist
De västnyländska riksdagsledamöterna Johan Kvarnström (SDP) och Henrik Wickström
(SFP) kommer att lämna in ett skriftligt spörsmål till trafik- och kommunikationsminister
Lulu Ranne (Sannf). Ledamöterna vill att ministeriet öppet redogör för vad Trafikledsverket
har framfört i förhandlingarna om Västbanan, särskilt gällande den sannolika
kostnadsökningen.
I ministeriets pressmeddelande från förra veckan konstateras bland annat att
’’kostnadsberäkningarna för projektet är förenade med väsentliga risker’’.
Kvarnström och Wickström anser att kustbanan länge har behandlats orättvist i debatten om
tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo. Enligt dem har man försökt skapa en berättelse
där kustbanan framställs som ett omöjligt alternativ, eftersom den skulle vara för dyr att
reparera. Samtidigt ser de en risk för att Västbanans verkliga kostnader blir högre än tidigare
beräknat.
Med tanke på jämlikheten mellan regionerna hoppas ledamöterna att ministeriet offentliggör
de fullständiga kostnadsuppskattningarna innan kommunerna fattar sina beslut. Kvarnström
och Wickström påminner om att regeringen hittills endast har förbundit sig att finansiera de
två första etapperna av Västbanan. Därför anser de att hela avtalet bör offentliggöras, så att
det blir tydligt vilka åtaganden staten faktiskt gör.
-Kustbanan är Västnylands livsnerv. I en tid då ekonomin är pressad borde alla projekt
granskas noga. Jag anser att all fakta bör nu komma fram. Regeringen har enbart bundit säga att finansiera de två första delarna av Västbanan men samtidigt konstaterat att mer pengar inte ges. Kommunerna borde veta de verkliga kostnaderna innan beslutet. Men en sak är klar – det vore bättre att satsa på kustbanan, säger Wickström
-Det är bakvänt att satsa på en förbindelse mellan Åbo och Helsingfors då vi redan har
Kustbanan som kunde utvecklas betydligt billigare. Det är ogenomtänkt att gå in för ett
miljardprojekt som Västbanan samtidigt som saneringsskulden på den redan existerande
infrastrukturen växer. Dessutom försummas inverkan på Nylands västligaste kommuner
fullständigt, säger Kvarnström.
Ledamöterna uttrycker sin tacksamhet över att regeringen nu satsar 80 miljoner euro på
kustbanan. Den förra regeringen avsatte 40 miljoner euro för att förbättra banan, samt över 60 miljoner euro på att elektrifiera Hangö-Hyvingebanan, vilket också stärkte kustbanans
livskraft. Kvarnström och Wickström vill nu att de mest akuta utmaningarna på kustbanan
åtgärdas och att en mötesplats för tåg utvecklas mellan Kyrkslätt och Sjundeå. Denna
investering skulle kosta under 200 miljoner euro. På längre sikt kunde ytterligare en
mötesplats byggas mellan Karis och Ingå.
Ledamöterna hoppas också att Lojo i framtiden får en spårförbindelse, men de befarar att
kostnaderna i nuläget riskerar att bli alltför höga. Ett alternativ de lyfter fram är ett stickspår
från kustbanan till Lojo centrum.
Kvarnström och Wickström hoppas att regeringen även nu tar ställning till tågtrafiken längs
med kustbanan. De anser att det är inte acceptabelt att man i framtiden styr all fjärrtågstrafik
från kustbanan till nya banan. Enligt dem skulle det här vara ett kraftigt bakslag speciellt mot
Raseborg. De båda ledamöterna vill att kustbanans tågtrafik tryggas nu genom att staten
förbinder sig att köpta tågtrafik på kustbanan mot Åbo och Helsingfors. I samma
sammanhang bör även tågturerna mellan Helsingfors och Hangö utökas för att stödja
regionens och hela Finlands utveckling.
-Argumentet om att Västbanan skulle frigöra kapacitet längs Kustbanan glädjer inte de
kommuner som rikserar gå miste om fjärrtågstrafiken och få försämrade förbindelser till och
från Åbo, samt antagligen nya stora kostnader för närtågstrafik. Det här är en viktig regional
fråga, men därtill är det en fråga för hela landet. Majoriteten av finländarna vill knappast att
en ny bana byggs för miljarder euro med tanke på alla behov som Finland har idag, säger
Kvarnström.
-Kampen är inte än över. För oss i Västnyland gäller det nu att trygga vår framtida tågtrafik
både mot Helsingfors och Åbo. Vi behöver även fler närtåg mellan Helsingfors och Hangö. I
Västnylands finns det mycket potential då det kommer till gröna omställningen och
försvarsindustrin. Det verkar som om man medvetet vill försämra livskraften i Västnyland.
Det kan vi inte acceptera, säger Wickström.