Rantarata ja Länsirata - Kustbanan och Västbanan



Some-julkaisu, some-inlägg 3.11.2025:


Länsirata olisi tuhlausta – parempi panostaa rantarataan ja parempiin verkkoyhteyksiin junissa. Västbanan vore ett slöseri - bättre att satsa på kustbanan och bättre nätförbindelser på tågen.


Orpon hallitus jatkaa Länsiradan edistämistä, vaikka tosiasiat puhuvat hanketta vastaan ja kustannusten nousuun liittyy suurta epävarmuutta. Valtion ja jäsenkuntien välisen sopimuksen myötä niin sanotun "tunnin junan" ratkaisevat päätökset tehdään osakaskuntien valtuustoissa marras–joulukuussa.

Olemme tässä tilanteessa, koska viime vuoden joulukuussa vain vähemmistö äänesti eduskunnassa valtion 400 miljoonan euron rahoitusta vastaan. Kuulun tietenkin siihen vähemmistöön. Silloin meillä olisi ollut mahdollisuus pysäyttää tämä hanke, johon Suomella ei ole varaa ja joka saattaa tulla kalliiksi rantaradan kunnille.

"Tunnin juna" kokonaisuudessaan tulee nielemään miljardeja julkisia varoja ja vaikuttamaan haitallisesti luontoon ja ilmastoon yli sadan vuoden ajan. Olisi järkevämpää panostaa muutamaan ohituspaikkaan rantaradan varrella ja parempiin verkkoyhteyksiin junissa sekä korjata olemassa olevan infrastruktuurin korjausvelkaa. Joukkoliikenteeseen tarvitaan panostuksia, mutta niiden on oltava järkeviä.


Regeringen Orpo fortsätter föra Västbanan framåt trots att fakta talar emot projektet och stor osäkerhet råder om kostnadsökningen. I och med överenskommelsen mellan staten och medlemskommunerna fattas de avgörande besluten om det så kallade “entimmeståget” i berörda kommuners fullmäktige i november och december.

Vi är i den här situationen för att vi tyvärr var endast en minoritet som i december i fjol röstade emot statens finansiering på 400 miljoner för projektets första del. Där och då hade vi kunnat sätta stopp för detta projekt som vi inte har råd med i Finland och som riskerar bli dyrt för kustbanans kommuner.

“Entimmeståget” i dess helhet kommer att sluka miljarder av offentliga medel och ha negativ inverkan på natur och klimat i över hundra år. Det vore klokare att satsa på ett par mötesplatser längs kustbanan och bättre nätförbindelser på tågen, samt att åtgärda saneringsskulden på den befintliga infrastrukturen. Satsningar på kollektivtrafik behövs, men de behöver prioriteras vettigt.



Johan Kvarnström